تفاوت رزولوشن تصویر 1080P با 1080N

در این مطلب قصد داریم تفاوت رزولوشن تصویر 1080P و 1080N  در دوربین های مدار بسته را بیان نماییم. کیفیت 1080P در واقع همان کیفیت تصویر 2 مگاپکسل واقعی یا Full-HD است. کیفیت تصویر 1080N در واقع کیفیت تصویر کمتر از 2 مگاپیکسل و تقریباً 1.3 مگاپیکسل می باشد. معمولاً دستگاه DVR برای اینکه بتواند تصاویر با کیفیت بالا را ذخیره سازی نماید نیازمند سخت افزار قوی است و این دستگاه DVR یک دستگاه گران قیمت خواهد بود. لذا امروزه بسیاری از برندهای چینی برای اینکه قیمت تمام شده محصولات آنها کمتر باشد ، دستگاه های DVR خود را با رزولوشن 1080N ارائه می دهند.

افزایش چشمگیر فروش دستگاه های 1080N

اکثر مشتریان تمایل دارند که محصولات با کیفیت بالا نظیر 2مگاپیکسل ، 3 مگاپیکسل و حتی 5 مگاپیکسل خریداری نمایند. ولی از سوی دیگر یک DVR با کیفیت ضبط 3 و یا 5 مگاپیکسل واقعی گران قیمت می باشد و در این بازار رقابتی باید دستگاه هایی با قیمت مناسب روانه بازار نمود. این چنین بود که اکثر برند های چینی و حتی برندهایی مانند سامسونگ اقدام به تولید و عرضه محصولاتی بر پایه 1080N نمودند.

چگونه دی وی آر 1080N قیمت ارزانتری دارد؟

جواب این سوال بسیار ساده است. مثلاً یک سیستم دوربین مدار بسته 5 مگاپیکسل داریم، این دی-وی-آر ها تصویر را بصورت زنده با کیفیت بالای 5 مگاپیکسل نمایش می دهند ولی بر روی هارد چیزی که ضبط می شود به هیچ عنوان 5 مگاپیکسل نیست و با کیفیت بسیار پایین تر 1080N ضبط می شود. لذا به این ترتیب سخت افزار بسیار ساده تری برای دی-وی-آر طراحی می شود و قیمت تمام شده آن بسیار ارزان تر از 5 مگاپیکسل واقعی خواهد بود.

چه محصولاتی از این نوع رزولوشن دوگانه استفاده می نماید؟

متاسفانه ؛ تقریباً تمام برندهایی که دوربین مدار بسته AHD تولید می کنند برای اینکه بتوانند در بازار رقابت کنند روی به تولید این سیستم ها آورده اند. از جمله برندهایی که از این سیستم استفاده می کنند می توانیم به ویوک ، داهوا ، هایک ویژن ، سامسونگ و… اشاره نمود. ولی استفاده از این کیفیت دوگانه در دوربین های مدار بسته تحت شبکه IP به ندرت دیده شده است.

آیا تمام دوربین های مدار بسته AHD به این صورت از کیفیت دوگانه استفاده می کنند؟

خیر. تمام برندها هم کیفیت 2، 3 ، 4 ، 5 مگاپیکسل واقعی تولید می کنند و هم دی-وی-آر هایی با قیمت و کیفیت پایین تر 1080N. ولی اکثر فروشندگان در بازار کشورمان وقتی به شما دوربین مثلاً 5 مگاپیکسل ارائه می دهند با نوع ارزانتر DVR محصول را به فروش می رسانند. همانگونه که معمولاً دوربین های چینی که فقط حسگر تصویر آنها سونی است را بعنوان دوربین مدار بسته سونی به فروش می رسانند. لذا توصیه می شوند اندکی اطلاعات خود را افزایش داده و دقیقاً با توجه به نیاز خود محصول را خریداری نمایید. البته با توجه به قیمت دی-وی-آر نیز به آسانی می توانید به کیفیت ضبط آن پی ببرید. قیمت دی-وی-آر های 1080N بسیار ارزانتر از دی-وی-آر با کیفیت تصویر واقعی است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *